sunnuntai 4. toukokuuta 2014

Kuukausi treenien aloittamiseen!

Mulla on nyt tasan kuukausi aikaa keskittyä käsikirjoituksen tekemiseen tai siis esityksen rakenteen ja sisällön suunnitteluun sekä koreografioihin. Varsinaiset tekstit (mikäli niitä edes käytetään) onkin jo aika hyvin kasassa. Lisäksi koulu jatkuu viikon päästä! Lähempänä ennen treenejä aika menee sitten kuitenkin lähinnä treenien suunnitteluun. 

Ne ovatkin oikeastaan kaksi aivan eri asiaa, esityksen sisällön suunnittelu ja treenien suunnittelu, sillä nyt en tee esitystä puhtaasti devising-tekniikalla (mikä tarkoittaa ryhmälähtöisyyttä esityksen sisällön rakentamisessa). 

Esityksen sisällön ja rakenteen suunnittelua ja treenien suunnittelua ei saisi sekoittaa, koska silloin lopputulos kärsii tai vaihtoehtoisesti treenit kärsivät. Jos itsellä ei ole selvillä, minkälaista sisältöä ja kokonaisuutta esitykselle on hakemassa, on treenejä vaikea suunnitella niin, että ne vievät kokonaisuutta eteenpäin. Jos taas treenien suunnitteluun itsessään ei panosta yhtään, saattaa treeneistä tulla liian sisältökeskeiset ja liiankin tiiviit, esim. lämpät, keskustelut, palaute ja loppurentoutukset ja muut saattavat helposti unohtua.

Mulla on aiemmin ollut tapana pitää innostuksessani liiankin intensiivisiä ja työteliäitä treenejä ja unohtaa toisinaan palaute, lämpät ja keskustelut kokonaan. Olen saanut siitä hieman sekä moitetta että kiitosta ja ottanut opikseni. Tietenkään aina treeneissä ei tarvitse loppupalautteita yms. mutta esimerkiksi lämpät on tosi tärkeää pitää, koska niillä sekä ruumis että mieli orientoituvat treeneihin. Lisäksi treeneissä on hyvä olla jokin kokonaisrakenne, josta sitten voi tarvittaessa vähän joustaa. Keskustelut ja palautteet ovat tärkeitä aina välillä, ettei näyttelijöillä tule sellainen olo, että heille ei kerrota mitään, heitä ei oteta mukaan ja että heidän ajatuksensa eivät ole tärkeitä. Tietenkään treeneissä ei ole tarkoitus käyttää turhaa aikaa jatkuvalle lätinälle ja arkikeskusteluille.  







Esityksen sisältö ja rakenne kumpuavat paljon siitä, mitä treeneissä tehdään ja mitä näyttelijät tarjoavat. Jokaisesta treenistä syntyy uutta sisältöä ja uusia ajatuksia, miten kohtauksia toteuttaa.  Treenien suunnittelu on hauskaa, mutta haastavaa siitä tekee se, miten ottaa esityksen sisältö mukaan harjotteisiin yrittämättä silti tehdä heti ensimmäisissä treeneissä valmista esitystä. Pitää olla avoin esiintyjien ehdotuksille mutta silti pitää kiinni jostain punaisesta langasta ja omasta intuitiosta ja tyylistä, mistä koko idea alunperin esitykseen lähti. 

Palaan aiheeseen vielä myöhemmin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti