sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Kevään 2016 tanssitreenit


Syksy, niinkuin viime kevätkin meni taas teatteria tehdessä ja tanssiminen jäi melko vähille. Lopputyö oli yllättävän kova rutistus ja muutkin kurssit olivat intensiivisiä ja voimia vieviä. Nykytanssia ja tanssiakrobatiaa tuli kuitenkin treenattua, baletti jäi syksyn myötä kokonaan. Myös kaikenlainen lihaskuntoilu jäi lähes pelkkään lenkkeilyyn, ja huomaan, ettei käsissä ja vatsalihaksissa meinaa enää olla voimaa. Mutta uhrautuminen teatterille toki kannatti, sillä olen vihdoinkin valmis teatteri-ilmaisunohjaaja. Joulukuu meni ohjatessa kahta näyttelijää Regi 2 -kurssin parissa. Teimme pienen demon Daniil Harmsin tekstien pohjalta.

Olen myös opiskellut syksyllä fyysistä teatteria, muun muassa miimiä, klovneriaa ja "post-turkkalaista" näyttelijäntyötä sekä tehnyt yhden kokonaamiosoolon, joten kroppaa on kyllä tullut rasitettua. Opin syksyn aikana paljon uutta näyttelijäntyöstä, valoista, materiaalin käytöstä visuaalisesti lavalla, ohjaamisesta ja vaikka mistä ja varsinkin tuli kirjoitettua paljon.

Nyt miettiessä tulevaisuutta ja työkuvioita, aion samalla palautella aktiivisesti tanssitaitoja- ja rutiineja. Tarkoitus olisi palata baletin pariin, aloittaa jazz-tanssiopinnot uudelleen ja jatkaa aktiivisesti "ammattiasenteella" nykytanssiopintoja (tarkoittaa mulle vähintään viittä tuntia viikossa). Jazz on mulle se kaikista vaikein ja vierain laji, (ehkä jonkun tverkkaamisen lisäksi) se on niin nopeaa, keskittymistä vaativaa ja sarjat vaativat hyvää koordinaatiokykyä, mikä multa tuntuu puuttuvan lähes kokonaan. Onneksi oppimaan oppimista voi myös kehittää, kun vaan on kärsivällinen. Haluaisin myös jatkaa street-tanssiopintoja, mutta kynnys mennä noille "katulaji"-tunneille tämän ikäisenä on tosi korkea. Kun vaan pääsisi alkuun, niin ehkä häpeän kynnys laskisi? Edellisestä breikkitunnistakin taitaa olla viitisen vuotta.

Olen hurahtanut ihan tuohon tanssiakrobatiaan, siinä saa käyttää voimaa ja oppii kokoajan uusia temppuja, eikä koordinaatiokykyä niin paljon tarvita. Siksi noilla tunneilla saa helpommin onnistumisen kokemuksia. Mustelmia kyllä tulee, mutta sirkusakrobatiaan verrattuna tuo on kuitenkin enemmän sellaista sulavaa ja vaaratonta. Teatteriakrobatiassa taas alkoi ärsyttää se "näytteleminen, "eläytyminen"  ja parin kanssa duunailu. Tuossa tanssiakrobatiassa saa tehdä kaiken itsenäisesti, niin siksi sinne tunneille uskaltaa mennä väsyneempänäkin. Ei tarvitse leikkiä sosiaalista, niinkuin teatterijutuissa. Saattaahan toki olla, että tulossa on myös jotain pariakrobatiaa keväämmällä.


Tanssiopinnot:


ti 29.12. tanssiakrobatia 60 min.
la 2.1. nykytanssi 75 min. X 2 + venyttely 30 min.

ma 4.1. nykytanssi 75 min.
ti 5.1. tanssiakrobatia 60 min.
to 7.1. nykytanssi 90 min.
pe 8.1. fitness-kuntotunti 120 min.
la 9.1. nykytanssi 75 min. X 2 + venyttely 45 min.

to 14.1. nykytanssi 90 min., sooloprojekti 90 min.
la 16.1. nykytanssi 90 min., nykytanssi 75 min. + venyttely

ma 18.1. nykytanssi 90 min.
ti 19.1. tanssiakrobatia 60 min.
ke 20.1. baletti 60 min.
la 23.1 nykytanssi 90 min., nykytanssi 75 min. venyttely 30 min.

ma 25.1. nykytanssi 90 min.
paska flunssa
la 30.1. nykytanssi 90 min.
käsi kipeytyi, pakkolepoa...
ulkomailla

Jatkoa myöhemmässä päivityksessä....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti