perjantai 29. tammikuuta 2016

På svenska pitkästäaikaa

Olen nyt taas elellyt muutamia päiviä ruotsiksi viimeisten ohjaajantyön esseiden vuoksi. Huhhuh, miten hemmetin hidasta on saada ajatuksiaan muotoiltua, etten vaikuttaisi täysin yksinkertaiselta. Elämä onkin ollut vähän liian helppoa viimeaikoina omalla äidinkielellä eläessä. Puolessa vuodessa olen jälleen muuttunut invaliidiksi ruotsin suhteen.

Toisaalta on ihanaa, kun kieli alkaa vähitellen palautua mieleen. Kökköruotsi rulaa! Täältä paistaa nyt tosi vahvasti suomenkielisyys läpi. Ottaa aikansa ennen kuin saa käännettyä aivot toisen kielen taajuudelle. Vielä sitä ei ole tapahtunut näitä esseitä kirjoitellessa...

 "Han sade att han visste ingenting om opera eller musik, och var aldrig arbetat med musik tidigare och det var det orsaken varför han var så modig. Han säger att oerfarenhet skydde honom och hjälpte honom att vara modigare. Jag har likadan erfarenhet. När jag började regissera år 2010 och visste nästan ingenting av det, var jag mycket modigare än vad jag är nu. Nu är jag mycket mera medveten av det vad jag inte kan och vad jag borde veta och det är därför jag är också mycket mera försiktig innan jag börjar skapa en ny produktion. Det är synd men så det bara är. Kanske är det därför jag har nu börjat dansa mera, nu vill jag göra koreografier därför att jag vet nästan ingenting av att dansa och nästan ingenting av att göra koreografier. Å andra sidan Heiskanen säger att vi har mycket ”tyst” potential. Han hade jobbat som skådespelare, så visste han naturligtvis nånting också av regi-arbetet. 

Jag tycker att det är viktigt, att våga göra saker, fast man inte är så bra och fast man inte skulle ha så mycket erfarenhet. Visst är det också bra att se hur andra jobbar. Det är farligt om man bara arbetar år efter år på samma sätt och studerar inte mera och gör bara ensam saker med skådespelarna. Man måste vara aktiv och utveckla sig hela tiden, annars har man hela tiden samma maner och samma sätt att göra saker."

Onneksi sain kirjottaa opinnäytteeni suomeksi, muuten olisi varmasti tullut ykkönen. 


Kuva ohjaustyön demostani joulukuulta:
Kolmen kyyhkyläisen baletti (tekstit Daniil Harms)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti